ေရးသားသူ - ကယားထဲ
ၾကာသာပေတးေန႔, 11 ေဖေဖာ္၀ါရီလ 2010 10:18
ၾကာသာပေတးေန႔, 11 ေဖေဖာ္၀ါရီလ 2010 10:18
အိမ္ေျခေလးဆယ္ေလာက္သာရွိတဲ့ ကရင္နီျပည္နယ္၊ ဖရူဆိုၿမိဳ႕နယ္ထဲက ရြာေလးတစ္ရြာမွာ မၾကားစဖူး မီးစက္ေတြ နုိးထားတယ္။ မျမင္စဖူး အိမ္တစ္အိမ္မွာ မီးေတြလင္းေနလို႔ စိတ္၀င္စားမိရင္းနဲ႔ က်ေနာ့္ေျခလမ္းေတြ အဲဒီမီးလင္းေနတဲ့အိမ္ကို ေျခဦးတည့္မိခဲ့တယ္။ အိမ္ေလးက ပ်ဥ္ေထာင္အိမ္ေလးျဖစ္ၿပီး မီးဖိုခန္းထဲမွာေတာ့ လူငယ္လူႀကီး အရြယ္ေပါင္းစုံက က်ေနာ္ကို ျမင္ျမင္ခ်င္းပါပဲ ကရင္နီတို႔ရဲ႕ ရိုးယာအစဥ္အလာျဖစ္တဲ့ ေခါင္ရည္ခြက္နဲ႔ဦးစြာ ဆည္းႀကိဳၾကတယ္။
ထူးဆန္းတာက က်ေနာ့္ကို ေခါင္ပဲတိုက္ၿပီး ၀က္အူေခ်ာင္းတို႔က ဦးႀကီးမ်ား၊ အေဒၚႀကီးေတြကပဲ စားလိုက္ေသာက္လိုက္ၾကနဲ႔ ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္နားလည္ေအာင္ မနည္းနားစြင့္ေနရတဲ့ ကရင္နိီတို႔ရဲ႕ ေရွးေတးသီခ်င္းေတြကိုလည္း ဆိုေနၾကလို႔ေပါ့။ ေက်းရြာအတြင္း ဘာပြဲလမ္းသဘင္ အစီအစဥ္မ်ားလဲဆိုတာေတာ့ မသိရေသးခင္မွာပဲ။
အဲဒီထဲက ဦးေလးတစ္ေယာက္က ဒီေန႔က ေမာင္ခူးရယ္နဲ႔ မေမာ္ျမာတို႔ရဲ႕ မဂၤလာအႀကိဳေန႔ျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ့္ကို ရွင္းျပေတာ့မွ က်ေနာ္ ေကာင္းေကာင္းနားလည္ခဲ့တယ္။ ဦးေလးက “ဒီေန႔က ေျမေပၚေျမေအာက္ နတ္ေကာင္းနတ္ျမတ္ေတြနဲ႔ ဘိုးေဘးဘီဘင္ေတြကို မဂၤလာပြဲအတြက္ ဦးစြာပူေဇာ္ပသေကြ်းေမြးတဲ့ေန႔မို႔ ဒီ၀က္အူေခ်ာင္းက လူငယ္လူပ်ိဳေတြ မစားရဘူး၊ စားရင္ လာတ္လာဘတ္မရွိဘူး” လို႔ ရွင္းျပခဲ့ပါတယ္။
ကရင္နီျပည္နယ္အတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားတို႔ဟာ သူ႔လ၊ သူ႔ရာသီႏွင့္ အလုပ္အကိုင္ကအစ မဂၤလာေဆာင္ပြဲအဆုံး၊ သူ႔ဓေလ့နဲ႔သူ၊ သူ႔ထုံးစံနဲ႔သူ ေရွးပေ၀သဏီလက္ထက္က တည္ရွိခဲ့ၾကတာပါ။ ယခုေဖေဖာ္၀ါရီလ၊ ကရင္နီဘာသာျဖင့္ (လဲသွ်-လဲသီး) လေခၚ ယခုလရာသီအခ်ိန္အခါသမယဟာ ကရင္နီလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ “ခိုးမဲဖုသယ္” အပ်ိဳလူပ်ိဳလက္ထပ္ပြဲႏွင့္ “ခိုးမဲ”ေခၚ “ခမည္းခမက္”ေတာ္စပ္ပြဲ က်င္းပျခင္းဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေထာ္လဂ်ီစက္ေခါင္းအားနဲ႔ အစြမ္းကုန္ထြန္းထားတဲ့ ေျခာက္ဆယ္အားရွိ မီးသီးရဲ႕ွ အလင္းေရာင္ေအာက္မွာ ကရင္နီလူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ေရွးဓေလ့ထုံးတမ္းစဥ္လာ အီရိုးေတးသံသီးခ်င္းကို ဦးႀကီးေတြနဲ႔ ေဒၚႀကီးတို႔က ခ်စ္တင္းႏွီးေႏွာဖလွယ္ေသာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားနဲ႔ အၿပိဳင္အဆိုင္ သီဆိုေနၾကတာကို ေတြ႔ရတယ္။
ကရင္နီလူမ်ိဳးတို႔လက္ထပ္ပြဲမွာ “အီရိုး”လို႔ ေခၚတဲ့ေတးကို မဆိုၾကဘူးဆိုရင္ သားသမီးမ်ားမ်ားမထြန္းကားနုိင္ဘူးလို႔ မိရိုးဖလာ အယူအဆရွိခဲ့ၾကတယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္။ “ပရယ္အီရိုး”လို႔ ေခၚတဲ့ေတးဆိိုသူ ဦးႀကီးမ်ားနဲ႔ ေဒၚႀကီးမ်ားက ေတးဆိုလိုက္၊ ေခါင္ရည္ေသာက္လိုက္္နဲ႔ ေဘးပတ္ပတ္လည္မွာလည္း လူငယ္ေမာင္မယ္ေတြနဲ႔ စည္ကားလွ်က္ ညလုံးေပါက္ ေတးဆိုေနၾကတယ္။
ေနာက္တစ္မနက္မွာေတာ့ “ထ်ထိုးထ်ေဘာ္”ေခၚ လက္ထပ္ပြဲကုိျဖစ္ေျမာက္ေစတဲ့ ၀က္တစ္ေကာင္ကို အိမ္ေထာင္ေရး ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္းေတြကို အဓိဌာန္ျပဳၿပီး သတ္ၾကတယ္။ သတို႔သားအေမတစ္ဦးနဲ႔ သတို႔သမီးအေဖတို႔က ကယားေစာင္တစ္ထည္တည္း ဦးေခါင္းေပၚမွာ ဖုံးအုပ္ျခံဳထားၾကၿပီး၊ ေရွးလူႀကီးတစ္ဦးက ေခါင္ရည္ခြက္ကို ေပးေသာက္ရင္း ၀က္အသဲ၊ ၾကက္အသဲကို နည္းနည္းစီေပးကိုက္ေစခဲ့တယ္။ ဦးႀကီးနဲ႔ ေဒၚႀကီးက မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ အနီးကပ္ဆုံးေနၾကၿပီးတဲ့အခါ ေနာက္ဖက္ကလူႀကီးႏွစ္ဦးက ခမည္းခမက္ ျဖစ္ေစမည့္ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးကို ဦးေခါင္းတိုက္ေပးလိုက္ၾကတယ္။
အဲဒီခ်ိန္မွာပဲ “ဒီေန႔ကေနစၿပီး ခမည္းခမက္ ေခၚလို႔ရၿပီ”လို႔ ေနာက္ဖက္က ဦးေလးတစ္ေယာက္က ဆိုပါတယ္။ ခမည္းခမက္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားဟာ မိဘတို႔ရဲ႕ တာ၀န္၀တၱရားျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း သိရပါတယ္။
ၿပီးေနာက္မွာေတာ့ “ေရွးသူ”ေခၚ ေဆးေၾကာရန္ၾကက္ကိုလည္းယူလာၿပီး သတို႔သားရဲ႕ “ေရွးသူ”ေသြးကို သတိုးသမီးနဖူးမွာ တစ္စက္ႏွစ္စက္ခ်တယ္။ ထိုနည္းတူစြာပဲ သတို႔သမီးရဲ႕ ေရွးသူေသြးကိုလည္း သတို႔သားနဖူးေပၚမွာ ေသြးစက္ခ်ၿပီး ႏွစ္ဦးစလုံးက ေရွ႕ေရးေနာင္ေရးကို အဓိဌာန္ျပဳ ၾကက္ရိုးထိုးေမးျမန္းၾကတယ္။
ကရင္နီလူမ်ိဳးတို႔ဟာ လက္ထပ္ထိမ္းျမွားပြဲကို အလြန္တရာမွ အျမတ္တနုိးထားၾကလို႔ မိမိတို႔ရဲ႕ထုံးတမ္းစဥ္လာကို အဓိကျပဳလုပ္သြားၾကၿပီး မဂၤလာပြဲကုန္က်စရိတ္ မတတ္နုိင္တဲ့အဆုံး လာေရာက္ၾကတဲဲ့ ဧည့္ပရိသတ္ေတြကိုေတာ့ တစ္ရြားသားအခ်င္းခ်င္းေတြနဲ႔ ရြာနီးစပ္ တစ္ဦးတစ္ေလသာရွိတာမို႔ ရြာတြင္းလူငယ္ေတြက ၀ုိင္းဖြဲ႔ေထာင္းထားၾကတဲ့ ထမင္းေထာင္း၀က္သားအနည္းငယ္နဲ႔ ေခါင္ရည္ခ်ိဳခ်ိဳကို တည္းခင္းဧည့္ခံၿပီး စားေသာက္ၾကပါတယ္။
အဲဒီပြဲရဲ႕ညမွာပဲ ပရယ္အီရိုးေတြကလည္း ကရင္နီဘာသာသီခ်င္းအီရိုးနဲ႔ သတို႔သား၊သတို႔သမီးႏွစ္ဦးကို “ရာသက္ပန္ရိုးေျမက်၊ ေပါင္းသင္းေနထိုင္ၿပီး ေအးအတူပူအမွ်၊ မကြဲမကြာ၊ သားသမီး၊ ေျမးျမစ္မက အမ်ိဳးအႏြယ္ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ တာ၀န္ဟာ မေမ့မေလွ်ာ့ပဲ သစၥာေမတၱာတရားနဲ႔ အိမ္ေထာင္ေရးကို ဖန္တီးသြားၾကပါ” ဆိုတဲ့အနက္အဓိပၸါယ္ပါတဲ့ေတးသံကို ေလ့လာဆည္းပူးနားေထာင္ရင္း ကရင္နီလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ မဂၤလာပြဲဟာ “အီရိုး”ေတးသံထဲမွာ ေလးနက္မူကို ေဖာ္ေဆာင္ထားပါလားဆိုတာကို က်ေနာ္အပါအ၀င္ ေလ့လာဆည္းပူးသူလူငယ္တခ်ိဳ႕က ႏွစ္ေျမာစြာ နားစြင့္ေနမိပါေတာ့တယ္။
Comments
Post a Comment