ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲ - ကရင္နီခြီးေစာဖ်ာမ်ားမွ ဆင္းသက္လာသူ…

ေရးသားသူ -  ဒီမင္း၊ ကူးဒူ
ေသာၾကာေန႔, 28 ဇန္န၀ါရီလ 2011 17:04 

ေစာဖ်ာေကးဖိုးဒူ
ေစာဖ်ာ ေကးဖိုးဒူ
ကရင္နီျပည္က ႏွစ္စဥ္ ပြဲလုပ္ျပီး က်င္းပတဲ့ တံခြန္တိုင္ (ေကးထ်ိဳးဘိုး)
ကရင္နီျပည္က ႏွစ္စဥ္ပြဲလုပ္ၿပီး က်င္းပတဲ့ တံခြန္တိုင္ (ေကးထ်ဳိးဘိုး)
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၂၇ ရက္မွာ လူႀကီးေရာဂါနဲ႕ ကြယ္လြန္အနိစၥ ေရာက္သြားခဲ့ရတဲ့ ကရင္နီ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲဟာ ကရင္နီခီြးေစာဖ်ာေခၚ ေစာဖ်ာမ်ိဳးႏြယ္ကေန ဆင္းသက္လာသူ ျဖစ္ပါတယ္။  
အသက္ ၇၄ ႏွစ္အရြယ္မွာ ကြယ္လြန္သြားခဲ့တဲ့ ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲကုိ ကရင္နီျပည္ ဖရူဆုိၿမိဳ႕နယ္ ေကးလ်ားေက်းရြာမွာ အဖခီြးဆူရယ္နဲ႕ အမိေမာ္ဖုိးမာတုိ႕မွ ဖြားျမင္ခဲ့တဲ့ ပဥၥမေျမာက္ သားျဖစ္ပါတယ္။ ခြီးဆူရယ္ဟာ ခြီးဖိုးကလဲရဲ့ သားေတာ္ဆက္ျဖစ္ၿပီး ခြီးဖိုးကလဲမွာမူ ေစာဖ်ာေကးဖိုးဒူရဲ့ ဒုတိယေျမာက္သားျဖစ္တဲ့ ခြီးတီဖဲရဲ့ သားေတာ္ဆက္ခံသူျဖစ္ပါတယ္။
ကရင္နီခြီးေစာဖ်ာနဲ႔ တံခြန္တိုင္
ခြီးေစာဖ်ာေကးဖိုးဒူရဲ့ စဥ္ဆက္တေလွ်ာက္မွာ ေကးထ်ဳိးဘိုးလို႔ေခၚတဲ့ တံခြန္တိုင္ကို ယံုၾကည္လာခဲ့ၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲရဲ့ ဖခင္ ခြီးဆူရယ္ လက္ထက္မွာေတာ့ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္ဘာသာ ေျပာင္းလဲလာၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
“အဖြားတုိ႔မိဘေတြက ဘာေတြကုိးကြယ္ခဲ့လည္း ဆုိတာ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္ပဲ ကုိးကြယ္ၾကတာ။ ဒါေပမယ့္အဖြားရဲ႕ အေမကေတာ့ ႏွစ္ျခင္းမခံခဲ့ဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အဖြားရဲ႕ အေဖကဆုံးသြားတဲ့အခ်ိန္မွာ အဖြားက တစ္ႏွစ္ပဲ ရိွေသးေတာ့ ဘာမွ နားမလည္ေသးဘူး။ ဒီႏွစ္ျခင္းကုိးကြယ္တာကေတာ့ ဒီအဖြားတုိ႕ အေဖကေနပဲစတယ္လုိ႔ ေျပာရမွာေပါ့ေနာ အဖြားတုိ႔ အေဖကစၿပီးလုပ္တာ ဒီႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္ကုိ” လို႔ သက္ရွိထင္ရွားရွိေနတဲ့ ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲရဲ့ ညီမကေျပာပါတယ္။
ဆက္လက္ၿပီး သူမက “ဒါကေတာ့ သူ႔(ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲ) ရဲ ႔ ဝါသနာေပါ့။ အဘုိးအဘြားေတြက တံခြန္တုိင္ကုိ လုပ္လာခဲ့တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သူလည္း ဝါသနာပါတယ္။ အဖြားလည္း တံခြန္တုိင္ ျဖစ္ၿပီဆုိလည္း ဝမ္းသာတာပဲ မသြားႏုိင္တာတစ္ခုပဲ ရိွတယ္။ အမ်ိဳးရဲ႕ ထိန္းသိမ္းေရးအေနနဲ႔ေပါ့” လို႔ ေျပာပါတယ္။
“အေဖက က်မတုိ႔ကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေရြးပုိင္ခြင့္ေပးတာေပါ့ေနာ ဒီဘာသာေရးနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး က်မတုိ႔ ႀကိဳက္တဲ့ဟာ က်မတုိ႔ဘာသာ ကုိးကြယ္လုိ႔ ရတယ္။ ဥပမာ က်မ အစ္မအႀကီးဆံုးဆုိ သူက စေနအသင္းေလ၊ စေနအသင္းေက်ာင္းမွာ သြားေနရင္း စေနအသင္းျဖစ္သြားတယ္။ က်မတုိ႔ကေတာ့ ခရစ္ယာန္ေပါ့ေနာ၊ အေမေနာက္လုိက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ခရစ္ယာန္ျဖစ္တယ္။ အေဖကုိယ္တုိင္ကလည္း ခရစ္ယာန္ႏွစ္ျခင္းပါပဲ။ အခုအစ္ကုိတစ္ေယာက္ကလည္း ႏွစ္ျခင္းမခံေသးဘူး ဒါေပမယ့္အေဖက ဘာမွမေျပာဘူး။ အဲဒီကိစၥကုိ သူဘာမေျပာပါဘူး” လို႔ ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲရဲ႕စတုတၳေျမာက္ သမီးျဖစ္သူ ေမာ္သဲမာက ေျပာပါတယ္။
“အေဖက ႏွစ္ျခင္းတစ္ေယာက္ျဖစ္ေပမယ့္ သူက အဲဒီေကထ်ိဳးဘုိးကုိ နတ္စားလုိ႕သူမျမင္ဘူးေလ၊ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ သူက ကုိယ္တုိင္တံခြန္တုိင္ ေကထ်ိဳးဘုိးစာအုပ္အေၾကာင္းကုိ ေရးတဲ့လူပဲ ေနာက္မွ သူက ေလ့လာတယ္ေလေနာ္။ သူကေတာ့ သူေျပာပါတယ္ ေကထ်ိဳးဘုိးဆုိတာ ငါတုိ႕မွာလည္း ငါတုိ႔ ကုိးကြယ္တဲ့ဘုရားရိွတယ္တဲ့၊ ေကထ်ိဳးဘုိးပဲြ လုပ္တယ္ဆုိတာ အဲဒီနတ္ေတြပူေဇာ္တာတုိ႔ မဟုတ္ဘူးတဲ့ ဘုရားကုိ ေက်းဇူးတင္တဲ့အေနနဲ႔ ေကထ်ိဳးဘုိးပဲြလုပ္တာပဲ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့မွ အဲဒီနတ္ေတြပူေဇာ္တာက ငါတုိ႔ကုိ အေႏွာက္အယွက္မေပးဖုိ႕ ငါတုိ႔ပူေဇာ္တာ အဲဒါေၾကာင့္မလုိ႔ ငါတုိ႔ ေကးထ်ိဳးဘုိးလုပ္တယ္ ဆုိတာက ရုိးရာတစ္ခုေပါ့ေနာ သူကဘာသာေရးနဲ႕ မသတ္မွတ္ခ်င္ဘူး၊ သူက ရုိးရာပဲြတစ္ခုအေနနဲ႕ပဲ သူသတ္မွတ္ခ်င္တယ္ အဲဒီေကထ်ိဳးဘုိးပဲြရုိးရာ ရုိးရာနဲ႕ သတ္မွတ္လုိ႔ရိွရင္ အားလုံးပါဝင္ႏုိင္တာေပါ့ေနာ္။”
ဆက္လက္ၿပီး ေမာ္သဲမာက ေကးထ်ိဳးဘိုးအေပၚထားရွိတဲ့ သူမအေဖရဲ့ သေဘာထားကို ယခုလို ဆက္ရွင္းျပပါတယ္။
“သူအဲဒါ သူအၿမဲေျပာတယ္ ဥပမာ ကခ်င္လုိမ်ိဳးေပါ့ သူတုိ႔မေနာတုိင္ကုိေပါ့ေနာ မေနာတုိင္ကုိ ရုိးရာတစ္ခု အေနနဲ႔ပဲ သူတုိ႔ထားတယ္ေလ ရုိးရာတစ္ခုအေနနဲ႕ထားေတာ့ သူတုိ႕အားလုံးပါဝင္လုိ႔ရတယ္။ အေဖလည္း သူ႕သေဘာကအဲလုိရိွတယ္ ေကထ်ိဳးဘုိး ဆုိတာ သူ႔အတြက္ရုိးရာပဲ ဘာသာတစ္ခုမဟုတ္ဘူး ဒါေၾကာင့္မလုိ႕ သူေကးထ်ိဳးဘုိး ပဲြေတာ္ေတြကုိ မေမ့ေအာင္ဆုိၿပီး သူစာအုပ္ေတြအမ်ားၾကီး သူထုတ္ခဲ့တယ္။ သူမ်ားေတြက သိပ္ၿပီးမွ နားမလည္ဘူးေလေနာ၊ သူက သူမ်ားေတြ ပုိနားလည္ေအာင္ဆုိၿပီး သူစာအုပ္ေတြေရးတယ္ ေျပာတယ္ သူေဟာေျပာတယ္ အဲဒီအေၾကာင္းေတြကုိေပါ့။”
ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲလိုဘဲ ယခုလက္ရွိ ကရင္နီမွာ ေစာဖ်ာေကးဖိုးဒူရဲ့ သားစဥ္ေျမးဆက္ေတြ သက္ရွိထင္ရွားရွိေနေသးတဲ့အေၾကာင္း ခြီးေစာဖ်ာ ေကးဖိုးဒူစာအုပ္အား ေရးသားျပဳစုထားတဲ့ ခူးဗ်ားရယ္ေပါလူက ယခုလိုရွင္းျပပါတယ္။
“မိဘ ဘိုးဘြားေတြ ေျပာလို႔ ပါလာတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ၊ မွားစရာမရွိဘူးေပါ့။ အဲ့ဒါက အငယ္ဆံုး အီေထြးကေန ဆင္းသက္လာတဲ့အမ်ိဳးေပါ့။ အခု ဒီတႏြယ္ကေတာ့ ေပ်ာက္ေနတယ္။ က်ေနာ္ သိပ္မသိဘူး။ ရွိေတာ့ရွိေနတယ္။ ေနာက္ ဒီသဲရယ္ကလဲ အမ်ိဳးေတြရွိတယ္။ လိုက္ျပန္ေမးရတယ္။ အခု ထဲဘူးဖဲကေတာ့ ဒီအႏြယ္ထဲမွာရွိတယ္။ ခြီးတီ။ အဲဒီတီရယ္ဆိုတာက အဂၤလိပ္နဲ႔ စစ္ေရးမဟာမိတ္လုပ္တယ္။ သူက ေတာင္ငူသြားၿပီးေတာ့မွ ( မစ္တာအြန္ရီေလး)တို႔နဲ႔။ …..က ေအာက္ဗမာျပည္ကို အဂၤလိပ္ေတြ သိမ္းၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒီေတာင္ငူ ေရႊၾကည္ဘက္မွာ လာၿပီးမွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ခ်မွတ္ၿပီးမွ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔။ အဲမွာ တီရယ္ကဆင္းၿပီးေတာ့မွ အဂၤလိပ္နဲ႔ မဟာမိတ္လုပ္မယ္ဆိုၿပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔ ၁၉၅၇ မွာ မဟာမိတ္စာခ်ဳပ္တယ္။ မဟာမိတ္စာခ်ဳပ္ကအဲဒီႏြားဂ်ိဳ တစ္ခုေပၚမွာ အသိအမွတ္ လုပ္ၿပီးျပဳတယ္။”
ခြီးေစာဖ်ာမ်ားနဲ႔ ကရင္နီျပည္
၁၇၅၀ ခုႏွစ္ဝန္းက်င္ကေန ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ဒုတိယကမာၻစစ္ ၿပီးသြားတဲ့အထိ ကရင္နီျပည္ကုိ ခီြးေစာဖ်ာ အဆက္ဆက္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့ပါတယ္။ ပထမ ကမာၻစစ္အေတာအတြင္းမွာ အဂၤလိပ္မွ စစ္ကူေတာင္းဆုိလာတဲ့အတြက္ ေစာဖ်ာတုိ႕က ကရင္နီအမ်ိဳးသားေတြနဲ႔ အတူပူးေပါင္းၿပီး ပါဝင္တုိက္ကူခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒုတိယ ကမာၻစစ္အၿပီး ေစာဖ်ာအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ကရင္နီျပည္ဟာ ကရင္ျဖဴလုိလားသူ၊ ဗမာလုိလားသူ ဆုိတဲ့မသင့္ျမတ္တဲ့ အင္အားၿပိဳင္ပဲြေတြ ျဖစ္လာတဲ့အတြက္ သီးျခားလြတ္လပ္တဲ့ ကရင္နီျပည္ကုိ ဗမာျပည္အစုိးရ အာဏာပုိင္တုိ႔က ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ၿပီး လႊမ္းမုိးအုပ္ခ်ဳပ္လာပါေတာ့တယ္။
“အဲဒီတုန္းက ေစာ္ဘြားေတြက အာဏာသိမ္းခံလိုက္ရတာကိုး။ အာဏာသိမ္း ခံရၿပီးေနာက္က်ေတာ့ ေတာထဲေရာက္လာၾကတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတာေပါ့။ သူကိုယ္တိုင္ (ကရင္နီေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႔အစည္း) ေျပာတာကေတာ့ ဒီအစိုးရကို ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ကတည္းက စဖြဲ႔ထားတယ္။ ျမလဲကို ၀င္သိမ္းၿပီးမွ အမာခံျမလဲကို ၀င္သိမ္းၿပီးမွ ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေပၚလာတယ္ အဲ့လိုမ်ိဳး သူကိုယ္တိုင္ရဲ့သမိုင္းကို အဲလိုေရးထားတာကိုး” ဟု သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနေသးတဲ့ ေစာဖ်ာမ်ိဳးႏြယ္ဆက္ျဖစ္တဲ့ ခူးဗ်ားရယ္ေပါလူက ေျပာပါတယ္။
ဖဆပလအစုိးရဟာ သီးျခားလြတ္လပ္တဲ့ ကရင္နီျပည္ေကာင္စီ ဥကၠဌ ဦးဘီတူရီေနထုိင္တဲ့ ျမလဲရြာကုိ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ႀသဂုတ္လ ၉ ရက္ေန႕နံနက္ ၂ နာရီအခ်ိန္မွာ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္တုိက္ခုိက္ ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေန႔ကစၿပီး ဦးဘီတူရီ မွ ကရင္နီအမ်ိဳးသား တပ္မေတာ္တစ္ရပ္ကုိ ဖဲြ႕စည္းထူေထာင္ၿပီး က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္တဲ့ ဖဆပလ အစုိးရတုိ႕ကုိ ခုခံတုိက္ခုိက္ရာမွ ကရင္နီေတာ္လွန္ေရး ေပၚေပါက္လာရတာပါ။
ေစာဖ်ာမ်ိဳးႏြယ္ျဖစ္တဲ့ ဆရာႀကီးထဲဘူးဖဲဟာ  ၁၉၆၀ ခုႏွစ္က ရန္ကုန္တကၠသုိလ္မွာ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံဘြဲ႕ ရယူၿပီးေတာ့ ကရင္နီစာေပ စတင္တီထြင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဖဆပလ အစုိးရကလက္မခံပဲ ပိတ္ပိင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္မွာ ကရင္နီေတာ္လွန္ေရးထဲကုိ စတင္ဝင္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။

Comments